Een aantal weken door Zuid-Afrika

door Dick te Voortwis

Donderdag 14 juli

De reis begint goed: de taxi die ons naar de trein zou brengen wordt naar hetzelfde adres gestuurd, maar dan in een naburig dorp! We komen er op tijd achter en een buurvrouw zet ons op tijd af op het station! Verder verloopt de tocht incl. de vlucht voorspoedig tot er in Kaapstad de volgende dag, precies zoals gepland, om 10.10 u. geland is.

Vrijdag 15 juli

De reisbegeleidster, Maria, vloog met ons mee en we werden al opgewacht door de buschauffeur die ons meteen al kennis liet maken met Kaapstad: een zéér westerse, moderne stad die mij als "kenner" van het ándere, échte Afrika als knap on-afrikaans overkomt!

ZELF NAAR Zuid-Afrika?

Bekijk alle 211 reizen naar Zuid-Afrika

De Tafelberg zagen we bij het aanvliegen al langs ons heen glijden en blijft steeds prominent aanwezig: zelfs vanuit onze hotelkamer hebben we uitzicht op de berg! 's Middags gaan we met de "cable car" naar het plateau en verbazen ons over het uitzicht en vooral ook de grote plantenvariatie!

De Afrikaanse sfeer komt wat meer naar boven bij het avondeten in "Marco's African Restaurant": lekker wild gegeten bij Afrikaanse muziek: 'n goede eerste dag in Zuid-Afrika!

Zaterdag 16 juli

In Kaapstad is een grote botanische tuin, Kirstenbosch. Het geheel is een groot parkbos van 530 ha met daarin de tuin van 36 ha. Een groot deel van de beroemde Kaapse vegetatie is hier te vinden en dat is heel wat! De Kaapse vegetatiezone is de kleinste (90.000 km²) van de zes wereldzones maar heeft de grootste soortenrijkdom.

'n Paar cijfers nog: Het Kaapse plantenrijk omvat met 8500 soorten 42,5 % van het totaal in Zuidelijk Afrika: hiervan komen 6000 alléén in Zuid-Afrika voor! Alleen al op de Tafelberg komen meer plantensoorten voor dan in de hele Benelux!

Het was een prachtige wandeling in Kirstenbosch, schitterende aanleg, prachtige planten, terwijl het hier toch winter is. Ook prachtige vogels zoals de honingzuigers.

Zondag 17 juli

Rondrit naar o.a. Kaap de Goede Hoop. Langs verschillende "goudkusten" waar ook Europese rijken zich gevestigd hebben gaat het naar het zuiden, naar de Kaap. In het natuurgebied daar zien we een paar bontebokken, bavianen en struisvogels aan zee.

De feitelijke Kaap is een gedenkwaardige plek waar de Atlantische en de Indische Oceaan elkaar ontmoeten, waar vroeger ook veel kapiteins na de ronding een zucht van verlichting geslaakt zullen hebben!

Bij Boulders stoppen we voor een pinguïnkolonie, één van de noordelijkste die er zijn. Véél zijn er, met jongen ook, zo'n 6000 in totaal en dan te bedenken dat pas in 1984 zich hier het eerste paartje vestigde: ze hebben inderdaad goed hun best gedaan!

Dan naar Stellenbosch. We bezoeken de wijnkelders van de Neethlingshof, 'n imposant bedrijf waar na de rondleiding in duidelijk Zuid-Afrikaans natuurlijk de wijn ook geproefd moet worden! Stellenbosch zelf is een echt oude Kaaps-Hollandse stad. Er is bijv. een VOC-kruitmagazijn uit 1777 en veel prachtige oude huizen.

Maandag 18 juli

Op weg naar Oudtshoorn, 'n lange reis van 460 km. We rijden door de Klein Karoo, 'n droog gebied waar op verschillende plaatsen nog landbouw mogelijk wordt gemaakt met behulp van bevloeiing. Ook hier is nog wijnbouw mogelijk en ook perziken e.d. worden geteeld.

Dichterbij Oudtshoorn zien we de struisvogelfokkerijen waar deze stad groot door is geworden in vroeger dagen. Eén ervan, de Congo Oistrich Farm, bezoeken we. Men legt uit dat nu niet meer de veren maar de huid en het vlees de inkomsten moeten leveren van de "volstruis". De 16-jarige, handtamme struis Linda doet wat ze moet doen: uit de hand en uit de mond eten en de kop 180° draaien.

Dan komen de echt moedigen aan bod: een ritje op een volstruis; de enige beperking is het max-gewicht van 75 kg: ik val dus "helaas" af! Een aantal van onze groep rent echter met ware doodsverachting enkele rondjes op de sterke vogels! Dan een aperitiefje voor de maaltijd van.. jawel: gegrilde volstruisbief met 'n kippenpoot, broccoli, bloemkool én.. "kampioensaus" eroverheen. Héérlijk is 't!

Maandagavond 18 juli

We komen voor de nacht terecht op Swartberg Country Manor bij Oudtshoorn: een verrassing! 't Is een prachtig hotel, mooi buitenaf gelegen, 'n schitterend gerestaureerd landhuis. Kevin, de eigenaar, verhaalt ons de hele geschiedenis van het oude manor (1868) met vijf gastenkamers en het later gebouwde (1963) nieuwe huis.

Nadat het complex overgenomen was werd het prachtig gerestaureerd dan wel van heel stijlvolle kamers voorzien. Iedereen loopt de kamers van iedereen te bewonderen, geen slaap- of badkamer is dan ook hetzelfde! Helaas blijven we maar één nacht op deze prachtige plek!

Dinsdag 19 juli.

Om negen uur vertrekken we naar Cango Wildlife Ranch: een soort dierenpark waar reptielen als krokodillen en slangen worden gehouden maar ook zeldzaam wordende dieren als de cheetah worden gefokt. De laatste jaren zijn op de buitenlocatie 150 jongen grootgebracht. We rijden daarna via George en Knysna naar het doel van deze dag: Plettenberg Bay.

Woensdag, 20 juli. Plettenberg Bay

Plettenberg Bay ligt aan de Indische Oceaan en we zullen daar op "whale watching" gaan. Het weer lijkt niet al te best maar bij wat opklaringen gaan we toch met de hele groep naar de "lanceerplaats". In volledige regenkleding en met plastic zakken voor camera's e.d. gaan we aan boord van de boot die nog op een trailer ligt: een tractor duwt deze nu zo hard mogelijk het water in zodat de boot er als het ware vanaf wordt "gelanceerd"!

De 400 pk nemen het dan over en we snellen over de golven op zoek naar zeezoogdieren. De lucht wordt grijzer en grijzer en er breekt een enorme hoosbui los. 'n Paar dolfijnen op afstand en 'n zeehond die ons waarschijnlijk uitlacht zien we nog en dan krijgen we de keus: óf verder zoeken in deze regen óf morgen terugkomen en het opnieuw proberen: we kiezen snel voor het laatste!

's Middags echter klaart het op en maken we met 4 mensen een wandeling in het Nature Reserve Robberg. Het blijkt een gouden keus: 'n schitterende wandeling over smalle klippaadjes met aan de ene kant in de luwte de baai van Plett. en een woest beukende zee aan de andere kant.

Donderdag 21 juli.

's Morgens 9 uur: prachtig weer, weinig wind, walvis zoeken dus! We worden weer "gelanceerd" en na 10 minuten is het raak: een zuidkaper van behoorlijke afmetingen: 12 á 15 m en wel 40 ton zwaar! We komen tot op ruim 10 m afstand maar het dier trekt zich nergens wat van aan! Een heel indrukwekkend gezicht van een bijzonder dier!

'n Eindje verder een nog spectaculairder schouwspel: honderden dolfijnen, springend uit het water, overal om ons heen! Met verwondering kijkt iedereen het aan, fotograferend en filmend terwijl de dolfijnen om ons heen buitelen! Het is zeer de moeite waard geweest dat we dit over gedaan hebben!

Dan stappen we op de bus naar het Tsitsikammaforest. Bij de monding van de Stormsrivier maken we een wandeling met daarin de imposante hangbrug over de rivier. We zien in een stukje jungle nog een zeer oude geelhoutboom: 800 jaar en bijzonder hoog en dik!

Op verschillende plaatsen vlakbij zijn andere woudreuzen ter aarde gestort en laten dan een groot lichtend gat in het bladerdak vrij. Wetenschappers onderzoeken hier nu hoe de natuur zich in deze open plekken gaat ontwikkelen in de loop der jaren.

We kiezen nu richting Graaff Reinet, een lange rit: om 8.00 u p.m. komen we er aan. We overnachten hier in alleraardigste huisjes, blijkbaar vroegere huisjes van oudslaven, schilderachtig gelegen en gerieflijk van binnen.

Vrijdag 22 juli. Graaff Reinet

'n Schitterend stadje, Kaaps-hollandse stijl, helemaal wit. In het begin van de 19e eeuw is het gesticht door de Voortrekkers en deze hebben hier iets moois nagelaten. In dit dorp van 5000 mensen zijn 200 gebouwen als monument aangemerkt!

Maar we hebben ook een andere afspraak: een rondgang door de township! In een gebied, kleiner dan de stad, wonen 24.000 gekleurde mensen in heel andere omstandigheden. Hoewel ik eerst een gevoel had van "aapjeskijken" wordt dat niet zo opgevat: we worden gastvrij opgevangen en rondgeleid door eigen mensen; ook het geld gaat naar de mensen daar.

We komen al snel bij een school terecht waar een soort ouderdag is: een kleurig feest met veel dans, zang en (vermanende!) toespraken. De werkloosheid is erg hoog maar van de huizen is af te lezen of iemand werk heeft! Over het algemeen blijft men echter in het dorp wonen.

We worden ontvangen in het huisje van onze gids, Izak, en z'n vrouw. Zij is werkloos maar haakt van plastic koordjes (stroken van plastic tasjes) nu lapjes, kleedjes, hoedjes enz. die gretig aftrek vinden bij de visite. Tot slot zingen ze een gospel voor ons, vol overgave, zoals een lid van de Zionistische Kerk dat betaamt! Een indrukwekkende tocht; we hebben gezien dat er ontwikkeling is in zo'n wijk maar ook dat het een moeizaam gebeuren is!

Dan steken we "de grens" weer over de westerse stad. We eten voor het Drostdyhotel, 'n prachtige locatie met achter een grote tuin en 'n heel complex van woninkjes die nu als hotelkamers fungeren. In de namiddag bezoeken we de Valley of Desolation in Karoo Nature Reserve. Bovenop de berg maken we een wandeling en genieten van het prachtige uitzicht op Graaff Reinet en van de fraaie zonsondergang! 's Avonds wild eten: Blesbok: Goeie kos!

Zaterdag 23 juli. Naar Lesotho

We zullen op deze reis ook nog 2 andere landen bezoeken: later Swaziland, maar nu eerst Lesotho. We vetrekken al vroeg voor de rit van 617 km. De Karoo biedt prachtige landschappen met grote boerderijen van ± 2000 ha. Het is er droog, je ziet maar weinig vee, soms wordt er ook wild gehouden. Lesotho wil precies weten wat voor gajes er binnenkomt middels een in te vullen formulier dat, voorzien van een stempel, in een la verdwijnt.

Het verschil tussen Zuid-Afrika en Lesotho is als tussen dag en nacht! De bodem wordt veel intensiever gebruikt, kleine percelen, herders met vee overal, akkerbouw, veel ezels en vooral ook: véél mensen. Het is het Afrika zoals ik Afrika ken: armer dan Zuid-Afrika, hoewel ik me afvraag of het grootste deel van de zwarte bevolking in Zuid-Afrika niet net zo arm is!

Ook weer prachtige landschappen en nu mét mensen erin: gewoon langs de weg, op het land, spelende kinderen en wasvrouwen bij de rivier. De lodge waar we terecht komen bestaat uit rondavels, ronde éénkamerhutten maar wel met douche en toilet. In ons geval schitterend gelegen op een oostelijke helling zodat we de volgende morgen de zon op kunnen zien komen.

's Avonds is er vlees van de braai, héél lekker, daarna kampvuur, héél gezellig!

Zondag 24 juli

'n Koude nacht maar als de zon boven de bergen komt wordt het snel warmer. Het is windstil, géén geluid van verkeer of generator, alleen natuurgeluiden en hoe lichter het wordt hoe meer dat aanzwelt: prachtig! 's Ochtends maken we een wandeling en bezoeken daarbij de basisschool. Speciaal voor ons zijn op zondag kinderen opgetrommeld om kennis mee te maken: 'n leuke ontmoeting. Maar ook dit bezoek zit bij de prijs van de excursie in: de school deelt er ook in mee!

'n Museumpje ligt ook op de route: twee originele hutten uit deze omgeving. Verder 'n mooie wandeling langs een diepe kloof en door het dorp. 's Avonds is er een prachtig kooroptreden door lokale jongeren. Deze mensen hebben het zingen en bewegen gewoon in zich!

Maandag 25 juli

Richting Drakensbergen, resort Drakensville. We verlaten Lesotho weer, Zuid-Afrika weer in. We lunchen in een aardig dorp, Clarens, vernoemd naar het Zwitserse dorp Clarens waar Paul Krüger in ballingschap is overleden. Wat later bezoeken we 'n natuurpark, Goldengate N.P., voor 'n wandeling van 1½ uur. Prachtige landschappen zijn er, schitterende hoge rotsformaties, geërodeerd door de wind. Dan dalen we duizend meter en komen aan in het Drakensvilleresort, wel voorzien van alle gemakken maar veraf van bezienswaardigheden.

Dinsdag 26 juli

We maken van hieruit een excursie naar het Royal Natal N.P. Eerst wandelen we naar wat watervallen, 'n fraai parcours met rotspartijen, bijzondere planten als de varenboom. De andere wandeling gaf 'n schitterend uitzicht op het zgn. Amfitheater, 'n enorme boogvormige wand van basalt tussen twee toppen: zes km breed en 1500 m hoog!

Woensdag 27 juli

Lange reisdag naar St. Lucia. Over de autoweg eerst naar Durban waar we lunchen bij 'n soort pretpark aan zee: wel leuk, maar dus niet Durban! Dan langs de kust noordwaarts. Opvallend zijn nu ineens de enorme oppervlaktes suikerriet wat later gevolgd door grote eucalyptusplantages. St. Lucia is een toeristisch dorp, lekker eten, goed drinken, ook belangrijk voor twee dagen

Donderdag 28 juli

Om zes uur op pad: safari in het Hluhluwe-Umfolozi N.P. op eerst een uurtje rijden hiervandaan. Het is 'n dubbelpark van 96.000 ha. Er is veel wild, de zgn. big five moeten er te zien zijn. In de vijftiger jaren is er 'n project gestart om de witte neushoorn te beschermen. Deze zagen we dan ook als eerste.

Wat zagen we nog meer: nyala, kudu, hartebeest, impala, krokodil, baviaan, enkele solitaire olifanten maar ook 'n kudde van 20 á 30, arenden, gieren, mangoest, waterbok, buffel, gnoe, giraffe en de neushoorn met zelfs 'n babyneushoorntje van w.s. enkele weken oud! 'n Prachtig begin van de paar wat grotere safari's die we gaan maken!

Vrijdag 29 juli

We reizen naar Swaziland vandaag. 's Morgens doen echter eerst een vaarsafari op de delta bij St. Lucia. Het wordt een prachtige tocht. Het is windstil, mooi weer, we krijgen ontbijt aan boord. Aan fauna is ook genoeg te zien zoals aan reigers: de blauwe, de kleine en grote zilverreiger en zelfs ook de grootste, de Goliathreiger. Verder een Afrikaanse zeearend.

Het grootste enthousiasme komt echter boven bij een familie nijlpaarden met een nog heel jong kalf! Tevreden knorrend(?) en schijnbaar ongevaarlijk liggen ze in het water. De schipper vertelt echter dat dit het dier is dat, hoewel herbivoor, door z'n territoriumdrift (én grote bek!) de meeste slachtoffers onder mensen maakt in Afrika! We zien nog enkele nijlkrokodillen die door hun aanblik al veel meer angst inboezemen!

Verder naar het noorden dan: het koninkrijkje Swaziland. In Manzini bezoeken we een grote, traditionele Afrikaanse markt, de eerste en mogelijk ook de laatste. Swaziland is, hoewel echt Afrikaans aandoend, welvarender dan Lesotho.

We rijden over goede hoofdwegen, zien grote boerderijen met vooral suikerriet, na de hoofdstad is zelfs een nieuwe vierbaans autoweg aangelegd die me sterk doet denken aan de Belgische snelwegen vanwege hun uitbundige verlichting! We komen uit op het Hawaneresort en hebben onderdak in prachtige bijenkorfachtige chalets mét badkamer!

Zaterdag 30 juli. Hawane, Swaziland

Het resort is prachtig maar ligt overal ver vandaan maar een wandeling door de directe omgeving is ook niet te versmaden. We zien onder andere een atelier waar beelden voor toeristen worden gemaakt van zeepsteen en heel grote van hout. Ik verheug op me morgen: Het Krugerpark!

Zondag 31 juli

Het Krugerpark! Om acht uur rijden we weg, verlaten Swaziland, doen inkopen in 'n enorme Spar-supermarkt en rijden om ± 12.00 u het park in. De grens ervan wordt gevormd door de Crocodileriver die z'n naam ook eer aan doet! Vanaf de brug zien we er verscheidene in het water liggen. Verder ook nog een zadelbekooievaar, zilverreigers en enorm veel vissen.

In de vorm van een gamedrive zetten we koers naar Pretoriuskop. Er is niet erg veel wild eerst maar uiteindelijk zien toch nog een aantal olifanten, zebra's, gnoes, 2 witte neushoorns kudu's en grote aantallen impala's: 'n leuke rit! Het resort bestaat uit eenvoudige, originele rondavels zonder sanitair maar dat is centaal prima geregeld.

Maandag 1 augustus

Half zes op, kwart over zes staat een hele dag gamedrive gepland. De tassen gaan al in de eigen bus en wij op safarituckjes. Vanavond zullen we op een resort buiten het park afgezet worden. Het is nu nog koud maar het wordt een schitterend dag, wat weer beteft, maar vooral ook wat wild betreft!

Opvallend is in het Kruger dat alle openbare wegen geasfalteerd zijn. Er zijn wat afstekers naar waterholes die onverhard zijn en toegankelijk. Voor koffie of lunch komen we op lodges, soms heel mooi gelegen aan 'n rivier of waterhole.

Wat we onderweg zien is werkelijk prachtig, 't is onze "lucky day": allereerst de "big five": olifant, neushoorn,buffel, luipaard (zeer zeldzaam) en leeuw (1 x9 en 1 x 3). Ook heel speciaal was 'n cheetah liggend onder 'n boom, bezig met een impalamaaltijd! Van de cheetah komen er in het hele park, half zo groot als Nederland, maar 130 voor!

Verder zagen we enkele keren nijlpaarden, giraffen, krokodillen, zebra's, gnoes, 'n bos vol bavianen. Ook lieten veel antilopensoorten zich zien: vooral honderden impala's maar ook kudu, bos- en waterbok, de kleine steenbok en nog wel meer! Tegen de avond worden we buiten het park naar de Shalatilodge gebracht, gelegen naast het Shalati-gamepark dat sinds kort met het Krugerpark is samengevoegd.

Dinsdag 2 augustus

Om zes uur koffie en dan bushwalk met twee gidsen en nog 'n ranger van het park. We lopen in ganzenpas, voorop gids Ben met geweer, voor het geval dat, dan de ranger, dan wij vijven en achter nog 'n gids. We krijgen sporenuitleg, keutelverklaring en we zijn vooral stíl.

We zien wat dieren in het bos; bos- en waterbok en later bij de dam ook nijlpaarden, crocs en twee jakhalzen. De hippo's komen ook het land op wat we nog niet eerder gezien hebben. Op het uitzichtpunt bij de dam gebruiken we ook nog ons ontbijt. Het is 'n prachtige wandeling, heel relaxt, genietend in de natuur.

Terug is er koffie en we genieten verder van de rust op het resort!

's Middags om vier uur gaan we op avondsafari. Eerst nog bij daglicht; we zien wat bokken en 'n paar duikers. Bij 'n meertje stoppen we en zien we hippo's: dezelfde als van vanmorgen maar dan van de andere kant en bij zonsóndergang! Ben en z'n maat zetten een tafel uit en schenken Oude Sherry. We toasten op de reis en de zonsondergang die echt schitterend is in de Afrikaanse bush!

In het donker rijden we verder met lichtbakken, zoekend in het bos. Het is verrassend wat we zien. Willem is een betere spotter dan de ranger die voorop de motorkap zit te zwaaien met z'n schijnwerper. Naast de "gewone" zien we nu ook nachtspecifieke dieren zoals genetkat, civetkat en ook de kleine bushbaby.

Het is 'n schitterende rit geweest als we om half acht weer terug komen voor het buffet! Dit is dan meteen het eind van de zeer geslaagde safari's in het Krugerpark!

Woensdag 3 augustus

Om 7.00 u verlaten we het park en rijden naar het einddoel: Pretoria, 'n lange rit van 530 km met wel behoorlijk wat afwisselende stops. We gaan nl. via de Panoramaroute, langs de Blyderivercanyon met prachtige vergezichten. Bij de Bourkespotholes komen de Treurrivier en de Blyderivier bij elkaar in 'n wirwar van diep uitgesleten gaten, de zgn. potholes, 'n prachtig natuurwonder!

Op deze plaats eten we wat: frites en twee sandwiches. Er treedt spontaan een Afrikaans dansgroepje op, leuk om te zien en ik wil er natuurlijk een paar foto's van. Ik heb me nauwelijks omgedraaid of 'n gelach klinkt op en een aap zit al m'n 2e sandwich rustig in een boom te verorberen alsof hij zit te picknicken!

Dan nog 'n mooi vergezicht bij de "Drie Rondavels", drie bergen in de vorm van rondavels, ronde hutten. Ze staan over de kloof waar diep onderin de rivier stroomt.

Dan is het uit met de pret en rijden zonder fotostops door naar Pretoria, naar de bistro "Boer'geoisie". Hoewel bedoeld als gezamenlijk afscheidsdiner valt dat enigszins in het water omdat een aantal aan de McDonalds de voorkeur geeft. De kwaliteit van het eten lijdt er echter niet onder en het open gesprek doet een ieder goed!

Donderdag 4 augustus. Pretoria

De laatste dag. We wandelen met z'n tweeën wat door Pretoria, 'n grote stad met 2 miljoen inwoners. Er staat een groot monument van Paul Kruger op 'n imposant plein. We willen een terrasje pakken maar merken dat die er weinig zijn; voor de Zuid-Afrikaners is het ook winter, geen terrassenweer! We komen dan terecht in een frans aandoend cafeetje, Riche (organiseert bijv. ook pétanque).

's Middags bezoeken we op weg naar het vliegveld nog het Voortrekkersmonument, imposant, maar ook druipend van nationalistische Boerennostalgie. Op de toiletten ontwaar ik een aanplakbiljet waar de mogelijkheid aangeprezen wordt om in het park de laatste rustplaats alvast te reserveren! De folder belooft rust, goede zorg in tegenstelling tot de openbare begraafplaatsen enz.! Nog 6500 nissen zijn beschikbaar!

Dan vliegen we van Johannesburg naar Frankfurt en zijn vrijdagmorgen, de vijfde, op Schiphol waar de familie ons al staat op te wachten.

Reizen Zuid-Afrika

Specialisten Zuid-Afrika

Stay tuned

Wil jij elke maand naar Zuid-Afrika?

• Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief boordevol foto's, prijsvragen en insider tips.
  • Ook ontvang je speciale deals van onze partners.
  • En profiteer je van de leukste kortingen op reisproducten.